Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


Utesitting / VisionQuest - for indre visjonssøking i kraftfulle naturomgivelser (inkl. tilbakemeldinger)

  
Arrangerte utesitting
Den 16.juni arrangerte vi utesitting i regi av Sjamanistisk Forbund
Hordaland (SFH). Ja, Norge er faktisk det første landet i verden som
har sjamanisme som offentlig godkjent religion (sjekk gjerne ut
www.sjamanforbundet.no).Vi hadde valgt oss ut Holmvasselva ved
Skulstad (v/ Trengereid i Hordaland ) som perfekt sted for denne
anledningen.
At dette er den værste forsommeren i manns minne skulle vi få erfare.
Det hele startet med sol og gikk over til regn og vind. Hvis man ikke
var ekstra godt kledd skulle man merke kulden ekstra godt ettersom vi
befandt oss ca. 500 m.o.h. i et myrområde med høy luftfuktighet og ned
på en minimumstemperatur på 3 grader Celsius (som i denne forbindelse
kunne føles som om det var minusgrader).

Vi deltakere har lyst til å dele vår erfaring med deg så i dette blogg-
innlegget har vi kun bilder fra denne spesifikke utesittingen samt at 
deltakerne sier noen ord selv. I tillegg vil du få en del info om det med
utesitting.
Link til invitasjonen til utesittingen :
http://sjamanistisk.blogspot.no/2015/06/seremoni-og-utesitting-i-hordaland.html

Hele gjengen samlet på morgenen.



Utesitting og visjonssøking
Utesitting og visjonssøking har vært utført gjennom mange genereasjoner i
mange kulturer i mange land.  I forbindelse med kristningen i Norge
ble dette forbudt. Kong Magnus (1161-1184) fikk følgende inn som
et tillegg i Gulatingsloven. I Frostatingslovens bolk V ("Om ymse
emne") står det :
" Dei menn som let livet sitt for stuld og ransferd, anten dei ranar på
skip eller på land, og likeins dei som let livet på grunn av mord og troll-
skap, spåferder og utesete (les : utesitting), nattestider for å vekkje opp
troll med det fremja heidenskap (....), og likeins er det med trollkarar,
alle slike menn er ubotamenn og har spilt eige og rettstrygd".

For mange er apachenes visjonssøken som blir kalt "visionquest" ganske
kjent. Der ble visionquest utført over 4 døgn og var en del av overgangs-
ritualet fra å gå fra å være et barn til å bli en voksen. Personen skal
da være 4 døgn uten mat og drikke et sted langt ut i naturen og komme
i kontakt med åndeverden. Det vil være en medisinmann (eller tilsvarende)
som er koblet opp mot denne personen og som passer på at alt går bra.
Personen skal i etterkant fortelle medisinmannen hvilke bilder som dukket
opp under visionquest og medisinmannen vil da tolke disse bildene.


Von informerer om hva som skal skje

Å ha en plan
Det er bra å ha en plan vedr. utesittingen. Hvor lenge skal du være borte.
Gi kjente og kjære beskjed hvis du skal være lenge borte.
Hvor du skal være må du finne ut av.  Det går går ann å gi beskjed til en nær
venn hvor du skal være.
Du kan også ha en plan om hva du skal jobbe med på det indre plan hvis det
føles rett. Det kan være vedr. det du føler som katatstrofer i livet til de
mindre tingene som påvirker deg. Det er fint hvis du kan forberede deg i en
periode før du drar. At du "kobler deg opp mot" energien(e) du skal jobbe
med.

Harriet instruerer gruppen i yogaøvelser for å holde varmen før visjonssøkingen.

Å finne sitt kraftsted
Når man skal sitte ute er det en fordel om man finner et kraftsted der man
kan sitte helt i fred. Finn et sted som du føler er rett. Der du føler deg
hjemme. Det kan være et sted du kjenner fra før - eller rett og slett et sted
du finner i det du skal utføre utesittingen.

Å starte med en Seremoni

Von lager en despacho (offergave) sammen med gruppen

Hvis man ønsker det kan man gjerne starte med en seremoni der man
fokuserer på det man skal jobbe med i utesittingen. Man kan da koble
seg opp mot åndeverden på forskjellige måter. I mange tilfeller vil det
være naturlig å bruke trommen til dette. På denne utesittingen startet
vi med en despachoseremoni, en offergaveseremoni. Von ledet det hele,
og gruppen bidro til en flott felles offergave.
Se mer om denne form for seremoni her :
http://sjamanistisk.blogspot.no/2013/06/despacho-en-vakker-og-kraftfull.html

Selve utesittingen

Aina og Harriet er godt kledd for start av utesitting.

Vår utesitting varte fra midnatt til kl. 06:00. Før det hadde vi 2-3 timer med
sosialt og despachoseremoni. Hvor lenge kan skal holde på er gjerne noe
man bestemmer seg for på forhånd. Gruppen ble i fellesskap enige om hvor
lenge vi skulle sitte.
Under utesittingen sitter man for det meste i ro. Man kan også gå litt rundt
på området selvsagt (gjerne hvis kulden har satt seg). Noen ganger kan man
også føle for å legge seg ned på bakken. Hvordan man gjør
dette er varierende. Man kan bestemme seg på forhånd hvilke "temaer"
(problemer/løsninger, fremtidsvisjoner etc) man skal jobbe med. Man jobber
tett opp mot åndeverden men det er selvsagt opp til hver enkelt.
Noen ganger kan man først tømme hodet for tanker for deretter å se på
de tankene som skulle dukke opp. Noen ganger kan man oppleve å sove -
og det går veldig bra fordi man sover på en mer "åpen måte". Man våkner
gjerne fort og man har drømt om det man i utgangspunktet skulle jobbe med.
Når man sitter i meditativ modus er hjernen på "deltanivå" - noe som
i praksis vil si at man ikke tar med seg følelsene inn i meditasjonen og
man har med det lettere for "å se mer nøkternt" på det man ønsker å jobbe med.
Man løser faktisk problemer lettere når man frir seg fra følelsene (følelsene
er basert på trossystemer / trosstanker).

Marie er klar for utesitting

Å tolke visjonene
Det kan dukke opp visjoner i bilder, lukt, symbolikk etc. Noe kan
være lett  å tolke - annet kan være veldig vanskelig. Er det noe du ikke
forstår der og da anbefales det ås krive det ned slik at man kan gå tilbake
til visjonene ved en senere anledning. Man kan gjerne ha mange
aha-opplevelser i ettertid.

Morgenstemningen i gruppen er det ikke noe å si på

Tilbakemeldinger fra deltakerne :
Ettersom flere deltakere naturlig nok ikke ønsker å bruke navnet
sitt i forhold til hva de opplevde gjør vi det enkelt og greit.
Vi benytter psevdonymene deltaker 1, deltaker 2 etc. - altså deltakerne
som var med på denne spesifikke utesittingen.
Vi takker deltakerne for at de deler med oss.

Deltaker 1 : 
Her kommer mine tanker etter utesittingen:

Hvorfor: Jeg opplever og har erfart at det å bruke tid på indre
prosesser er både godt og utviklende, så det å kunne sitte ute i
naturen og "gå inn" og være med meg selv en hel natt virket
forlokkende.
Bare det å være i naturen gir meg mye, så å kombinere natur og
meditasjon måtte jo bare bli bra! Tom og Von startet kvelden med å
introdusere oss for litt av bakgrunnen for utesitting, og forklarte oss
hva som skulle skje videre utover kvelden og natten.
Vi var med på en vakker despachoseremoni (offergaveseremoni) ved
elven før selve utesittinge startet. Dette er ganske så ukjent for meg,
men følelsen av takknemlighet for alt vi har, alt vi har rundt oss, og
hva naturen gir oss var sterkt tilstede.

Hva jeg opplevde: Det startet rolig, med tanker som fløt ut og inn.
Etter hvert kom jeg mer inn på tanker og følelser rundt intensjonen
jeg hadde satt for utesittingen. Underveis her opplevde jeg en
besluttsomhet som jeg ikke har følt før. Den var sterk, ja faktisk så
sterk at jeg måtte si den ut høyt! (Elvesusen var heldigvis så sterk at
den overdøyvet stemmen min slik at det ikke forstyrret de andre )
Etter dette ble jeg rolig og avslappet og kunne nyte renselsen jeg
følte av elven vi satt ved. Det var ikke mange gradene i luften denne
natten, men jeg hadde godt med klær og presenning i tilfelle regn
(fikk bruk for den, ja!) så jeg frøs ikke. Det var i grunnen en
forfriskende og deilig opplevelse :-)

Dette blir nok ikke min siste utesitting! All honnør til fantastiske
Von & Tom som tar oss med på dette - helt gratis! De var flotte verter
for arrangementet. Følte meg i trygge hender hele tiden. Så til deg som
lurer på om dette er noe for deg - det er bare å hive seg med!
Om ikke annet får du en fantastisk naturopplevelse.

Deltaker 2 :
Grunnen til at jeg ble med på utesittingen er at jeg har vært inne i en
tøff prosess i noen måneder..mye av mitt gamle har raknet for meg.
Har måttet ty til hjelp litt her  og der - gjerne andre plasser enn der jeg
har vært tidligere. Men nå er jeg ganske så på plass og jeg føler at jeg er
den jeg egentlig er. Heldigvis. Og har funnet min vei og trygghet. 

Jeg har alltid brukt naturen mye og den blir blir bare mer og mer viktig
for meg ettersom tiden går. Det å kun være tilstede i naturen, enten 
på gode gåturer, sitte ved elver, vann, fjelltopper osv. Og heltst i stillhet.
Kjenner det er der jeg får ut mitt. Går det for lang tid mellom turene så
føles kroppen og sjelen syk . Kan ikke forklare det på annen måte.

Jeg liker av og til å være med likesinnede som setter like stor pris på
naturen som det jeg gjør. Jeg har jobbet en del for å finne tilbake til
gleden min igjen pga noen tøffe opplevelser i tidligere år.
Mye av gleden har nå kommet tilbake og på utesittingen i natt, samt
utover dagen  har jeg hatt flere oppklarende syn som har vært helt
fantastiske.
På utesittingen frøs jeg skikkeleg en stund men føler selv at det var pga ting
skjedde i kroppen min. Det er slik det føles nå i ettertid.
Jeg vil anbefale utesitting på det varmeste! Det blir garantert flere av dem
på meg i sommer

Deltaker 3 :
Jeg hadde en veldig rik opplevelse som har utviklet seg
og gitt mer og mer mening utover dagen. Det første inntrykket mitt
av dere som arrangører har vært at det var en veldig betryggende og
 positiv energi - jeg er veldig takknemmelig for å ha deltatt.

 Deltaker 4 :
 Da jeg ble oppmerksom på dette arrangementet var det som når en 
kjær venn dukker opp etter lang tids fravær, og byr på et deilig måltid. 
Man sier ikke nei takk til det! Jeg kan huske fjellturer fra ungdomsårene 
hvor jeg gikk med gråten i halsen fordi jeg ikke ville ned igjen. 
Det var så uendelig vakkert. Også i voksen alder har naturen gitt meg 
mye, lært meg mye, utfordret meg og ført meg nærmere meg selv på en 
måte som bare naturen kan iscenesette. De siste årene har det derimot 
blitt færre innslag av friluft. Det er blitt et stort savn. 

Siden jeg også bruker mye tid på bevisstgjøring, frigjøring og på å skape 
nye tankemønster, var denne settingen med alenetid i fellesskap med 
likesinnede - tett på naturelementene over litt tid… kombinert med 
fokus og intensjon, et kjærkomment innslag i hverdagen! 

Innledningen med despachoseremoni lagde en flott ramme rundt 
arrangementet og gruppen. Takknemlighet, kjærlighet, ro og glede var 
noen av følelsene som farget starten på denne litt kjølige sommernatten. 
Jeg må innrømme at jeg var spent på kulden og regnet som var ventet. 
En kombinasjon som jeg vet kan tvinge fokuset vekk fra egen prosess, 
men heldigvis holdt jeg meg tørr og varm gjennom hele natten. 
Jeg kunne dermed nyte klarheten som natten bydde på med rolig puls og 
lave skuldre. Jeg slappet skikkelig av, og fikk åpnet opp for at bruset fra 
elven som vi satt ved ble som en del mitt eget blodomløp. 
Det ble noen herlige, rensende timer. Jeg opplevde at jeg jobbet med 
intensjonen for utesittingen gjennom hele natten. 
Selvom Jon Blund var innom og hilste på en og annen gangen. 
Det eneste jeg savnet var mer av det samme – mer tid. 
Altså blir ikke dette min siste utesitting! Jeg er svært takknemlig for 
opplevelsen, og takker Tom & Von for å ha ledet oss på en så fin måte 
gjennom denne (for min del) nye erfaringen. Anbefales!

Von:
Siden det var kort tid siden forrige utesitting som jeg var på følte
jeg meg klar både mentalt og fysisk til denne utesittingen.
Jeg var med på å arrangere denne utesittingen og var forberedt på
å se til de andre i gruppen i løpet av natten samt det å bare være tilstede
- hvis noen skulle trenge noe.
Det var en stille, rolig og balansert gruppe så det ble god tid til personlig
arbeid. Jeg følte sterk tilstedeværelse fra fjellåndene og trærne, noe som
førte til at jeg kommuniserte med de og fikk råd.
Fokus på å være i nuet, renselse og kjærlighet ble intensjonene for
utesittingen. Jeg satt også på kne med hodet mot Mor Jord en periode
og følte en dyp takknemlighet for hennes godhet, fruktbarhet og
visdom. En deilig varme av ubetinget kjærlighet fra Mor Jord strømmet
gjennom meg da jeg satt slik. Veldig takknemlig for denne flotte
erfaringen.


Tom : 
Jeg har vært med på flere utesittinger før så jeg var godt forberedt
på værproblematikken som kan dukke opp - spesielt på vestlandet.
Jeg var med som arrangør fordi jeg ønsker at andre også skal kunne
ta del i dette sjamanistisk relaterte arbeidet (utesitting er selvsagt
ikke bare sjamanistisk relatert men er en viktig bit hvis man skal
praktisere sjamanisme). Det fine med å arrangere en utesitting er at
man får arbeidet like mye på det personlige plan som deltakerne gjør.
For meg skulle denne utesitting vies personlig renselse - fjerne
energier tilknyttet personer fra fortiden. Det å jobbe med den rene
kjærlighetsenergien var også viktig for meg denne natten.
Det fine med å sitte i naturen er at auraen er større og mer åpen -
noe som påvirker sansene på en positiv måte. Det gjør at
visjonssøken er mye lettere enn om man sitter inne i et hus e.l.
Jeg var våken hele natten og fikk renset mye av fortiden - det føltes
fint og riktig med den rennende bekken som vakker bakgrunnsmusikk.  

Vi hadde flotte medmennesker med oss arrangører som var med å
skapte denne utesittingen i  sammen. Det var fred, ro og trygghet i
i gruppen og i området vi befandt oss i - noe som fører til at det er lettere
å komme til visjonene.

Tusen takk skal dere ha alle som var med ....AHO !
 Hilsen Von og Tom

Morgentrøtte men kjempefornøyde arrangører
Linker :

Forbud mot utesitting, trolldom og annet hedenskap

http://sjamanistisk.blogspot.no/2013/10/forbud-mot-utesitting-trolldom-og-annet.html

Sjamanistisk Forbund skriver følgende om 
utesitting :
http://sjamanforbundet.no/seremonibanken/2012/06/19/visionquest-eller-utesitting-seremoni/


Holmavasselven

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar