Vi er begge svært interessert i samisk sjamanisme og når tiden er
inne vil vi garantert få praktisk opplæring på dette feltet av rett
person...mens vi venter får vi forholde oss til historikken og annen
spennende info vedr. temaet.
inne vil vi garantert få praktisk opplæring på dette feltet av rett
person...mens vi venter får vi forholde oss til historikken og annen
spennende info vedr. temaet.
SAMISK SJAMANISME
Sjamanisme er en del av den samiske kulturtradisjon som har å gjøre
med holdninger til sykdom og helbredelse. Selv om mye av den gamle
kunnskapen er gått tapt, må vi anta at den representerer forestillinger
som er en del av samisk kultur og historie, og som i en viss forstand
preger folks dagligliv og tenkemåte.
med holdninger til sykdom og helbredelse. Selv om mye av den gamle
kunnskapen er gått tapt, må vi anta at den representerer forestillinger
som er en del av samisk kultur og historie, og som i en viss forstand
preger folks dagligliv og tenkemåte.
Man kan følge beretninger om sjamanistiske helbredelser hos samene
gjennom et tidsrom på ca. 900 år. Det er uttrykk for en stabil praksis
og en stabil fortolkningstradisjon. Denne stabiliteten er opprettholdt
gjennom en muntlig tradisjon, og ført videre i arv mellom
generasjoner. Den måten tradisjonen omtales på, bærer imidlertid preg
av at de er sett gjennom øynene til kristne handelsmenn og misjonærer.
gjennom et tidsrom på ca. 900 år. Det er uttrykk for en stabil praksis
og en stabil fortolkningstradisjon. Denne stabiliteten er opprettholdt
gjennom en muntlig tradisjon, og ført videre i arv mellom
generasjoner. Den måten tradisjonen omtales på, bærer imidlertid preg
av at de er sett gjennom øynene til kristne handelsmenn og misjonærer.
Dette er i mindre grad tilfelle med de svenske kildene, som understøtter
tendensene i de norske. Ut fra de kilder som er tilgjengelige, kan man
således trekke opp sannsynlige rammer for det samiske virkelighets-
og menneskebildet.
tendensene i de norske. Ut fra de kilder som er tilgjengelige, kan man
således trekke opp sannsynlige rammer for det samiske virkelighets-
og menneskebildet.
Den samiske sjamanen reiste til andre virkeligheter først og fremst for
å berge mennesker ut av dødsmaktens grep. Sjamanen hadde den
nødvendige mentale kraft, og han disponerte de nødvendige hjelpeånder
som trengtes for å kunne gjennomføre en slik reise.
å berge mennesker ut av dødsmaktens grep. Sjamanen hadde den
nødvendige mentale kraft, og han disponerte de nødvendige hjelpeånder
som trengtes for å kunne gjennomføre en slik reise.
Han kunne sende sjelen sin til dødsriket, og han kjente dødsriket godt
nok til å finne fram. Sjamanene var utvalgte og innvidde som foretok
sine reiser til det hinsidige i kraft av sin evne til bevissthetsforandringer.
Joik og tromming var hjelpemidler for å bringe sjamanen i en tilstand
hvor en slik sjelereise var mulig. Reisene ble foretatt for å avhjelpe
ulike kriser som rammet enkeltpersoner, familier eller samfunn.
nok til å finne fram. Sjamanene var utvalgte og innvidde som foretok
sine reiser til det hinsidige i kraft av sin evne til bevissthetsforandringer.
Joik og tromming var hjelpemidler for å bringe sjamanen i en tilstand
hvor en slik sjelereise var mulig. Reisene ble foretatt for å avhjelpe
ulike kriser som rammet enkeltpersoner, familier eller samfunn.
Krisene ble opplevd som en ubalanse med omgivelsene. De kunne
være resultat av sjelelige forstyrrelser, som igjen var utløst av krefter fra
de utenomjordiske virkelighetsplan som sjamanen oppsøkte.
Når sjamanen kom tilbake, var han informert om hvilke offer som ble
krevd i dødsriket for at balansen i de levendes verden skulle kunne
gjenopprettes.
Sjamanistiske ritualer kan fortolkes som en måte å ta i bruk ekstra-
ordinære mentale krefter på. Til grunn for ritualene ligger en
virkelighetsforståelse som forholder seg til ulike bevissthetsplan i
mennesket. Noen viser til at dette stemmer overens med moderne
nær-døden-opplevelser, mens andre finner fellestrekk med
psykoterapeutiske helbredelsesmetoder. En type bevissthets-
forandring er nødvendig for å komme i kontakt med andre
virkelighetsplan. Å mestre en slik bevissthetsforandring er den
sentrale sjamanferdigheten. Sjamanisme som fenomen innebærer
en spesiell fortolkning av disse bevisshetsforandringene, og en
bestemt anvendelse av kunnskapene, særlig knyttet til helbredelse
av sykdom.
være resultat av sjelelige forstyrrelser, som igjen var utløst av krefter fra
de utenomjordiske virkelighetsplan som sjamanen oppsøkte.
Når sjamanen kom tilbake, var han informert om hvilke offer som ble
krevd i dødsriket for at balansen i de levendes verden skulle kunne
gjenopprettes.
Sjamanistiske ritualer kan fortolkes som en måte å ta i bruk ekstra-
ordinære mentale krefter på. Til grunn for ritualene ligger en
virkelighetsforståelse som forholder seg til ulike bevissthetsplan i
mennesket. Noen viser til at dette stemmer overens med moderne
nær-døden-opplevelser, mens andre finner fellestrekk med
psykoterapeutiske helbredelsesmetoder. En type bevissthets-
forandring er nødvendig for å komme i kontakt med andre
virkelighetsplan. Å mestre en slik bevissthetsforandring er den
sentrale sjamanferdigheten. Sjamanisme som fenomen innebærer
en spesiell fortolkning av disse bevisshetsforandringene, og en
bestemt anvendelse av kunnskapene, særlig knyttet til helbredelse
av sykdom.
Teksten er hentet i fra "Helse og omsorgsdepartementet"
(link under) :
(link under) :
Les mye mer her ! :
Det er en kjempebra artikkel som er skrevet på grunnlag av Brita Pollans bøker og intervju med den samiske historiker Åge Solbakk. Men legg merke til at veldig mye er skrevet i fortid. Samtidig skriver dere at dere fortsatt venter på at den rette person skal dukke opp for en evt kunnskapsdeling.
SvarSlettDerfor vil jeg trekke fram et sitat fra boka "Jorden skal gråte" av James Wilson, der han omtaler dagens indianere.
"Det forventes at de innfødte amerikanere skal bevise sin ekthet ved å forsvinne for fremskrittets uimotståelige tidevannsbølge. Hvis de unnlater å forsvinne, hvis de forandrer seg og tilpasser seg i stedet, er de per definisjon ikke ordentlige innfødte amerikanere"
Med den teorien som bakgrunn så kan vi fastslå følgende: For å ikke bli definert som nysjaman, men "ekte" samisk sjaman, må man leve og utvikle sine sjamankunster i et samfunn som ikke lenger eksisterer, dermed er det umulig. Hvis man derimot tilpasser seg fremskrittet, og tar del i alle strømninger og forandringer som skjer i tidens løp, da er man uekte. For da ligger ordet "plastikksjaman" og spøker i bakgrunnen.
Det blir som vanntesten for heksene.
Heksen flyter = skyldig =brent på bålet
Heksen synker = uskyldig = druknet
I begge tilfellene dør heksa. Men både bøddelen og dommeren overlever glatt og kan fortsette sitt virke med å dømme andre!
Heisann Ronald...tusen takk for tilbakemelding ! Jepp boka "samiske sjamaner" av Brita Pollan anbefales. Mye av teksten i artikkelen er hentet derfra. Når det gjelder boka "jorden skal gråte" så er det mye bra der men selv måtte jeg (Tom) dessverre gi opp pga mye elendig oversetting fra engelsk til norsk. Utdraget du referer til er jo selvsagt veldig lett å forstå...og som du sier så får heksa svi uansett. For meg (Tom) spiller det ikke noen rolle om man er nysjaman eller rotekte samisk sjaman eller whatever. Alt er energiarbeid...og det er disse energiene jeg elsker å "samarbeide" med. Selv er jeg "tapas-sjamanistisk-praktiserende" og trives veldig med det :-) Og for de som ikke vet hva en "tapas-sjaman" er så er det en som henter "litt her og litt der", velger de beste smårettene, de som føles rett (kommer eget blogginnlegg om det). Når jeg sier at vi venter på at den rette skal dukke opp for kunnskapsdeling er det med tanke på å få nye innspill i forhold til hvordan vi (Von og jeg) praktiserer sjamanismen i dag...nye innspill mottas med takk...bestandig. Er interessert i alle former for sjamanisme men er inne i en periode der vi har dragning mot den samiske kulturen. Sjamanfestivalen Isogaisa har vært en døråpner for oss når det gjelder det... en kultur som vi har fra før av har visst så lite om. Elsker i dag å høre på joik...denne formen for uttrykk var totalt ukjent for meg for kun 2 år siden. Nå får jeg nesten tårer i øynene hver gang jeg hører på en :-) Og en vesentlig del innen den samiske kulturen er jo noaidepraksisen...og hvis man kan hente ut noe av den gamle kunnskapen...ja, så mottas den kunnskapen med et stort takk :-)
SvarSlettFikk se på FB at det var vanskelig å legge inn kommentarer her og da må jeg jo forsøke ;)
SvarSlett