Har skjedd mye de siste årene
El.bilen selger som aldri før og modellene Nissan Leaf og Tesla går unna
som varmt hvetebrød om dagen. Førstnevnte bil får du fra 150.000-250.000
(går 15-20 mil "pr.tank") mens Teslaen må du opp i en 600.000 -750.000
(ca. 50 mil "pr.tank") for å få kjøpt.
Det har skjedd en revolusjonerende utvikling på el.bilen siden den kom
beskjedent inn på markedet for en 10-15 år siden. Bilene i dag har en helt
annen kvalitet - standarden blir bare bedre og bedre. Konkurransen er større.
Vi ser nå at det dukker opp flere kjente bilmerker som ønske rå ha en el.bil
i stallen. I tillegg til Nissan og Ford så har Volkswagen, Mitsubishi, BMW
også hevet seg på denne bølgen.
Hvis du sjekker på f.eks. finn.no dukker det opp mange brukte el.biler.
Så mulighetene til å få til en slik investering bør være helt til stede.
En lønnsom investering
Det er ikke uvanlig at man i dag bruker 3.000,- i bensin pr. mnd og 1.000,-
i bompenger pr. mnd (spes. i storbyer) + veiavgift på 3.000.- i året.
Dette utgjør en årlig utgift på ca. 50.000,- som du vil slippe med en el.bil.
På 4-5 år kan du tjene inn hele bilen hvis du kjøper en el.bil til rundt
200.000,-
Banklån kan være tingen - betale ned lånet med det du sparer ?
Mange fordeler og noen ulemper
Fordelene med el.bil er at du kjører gratis på mange ferger, slipper bompenger,
slipper parkeringsavgift, redusert årsavgift (ca. 450,- pr. år), slipper bensin/diesel,
kan kjøre i kollektivfelt etc. - alt dette i tillegg til å du sparer miljøet noe enormt.
Vi har kjøpt en Nissan Leaf Acenta 2014 modell (kjørt 3.000 km) for i underkant
av kr. 200.000,-. Den har 5 års garanti på batteriet, 5 års garanti på det mekaniske,
12 års garanti på rust. Den er "nedbetalt" om 4 år - dvs at pengene vi har spart på
drivstoff og bompenger utgjør den samme totale summen som vi har kjøpt bilen for.
En ulempe med bilen er selvsagt at den realistisk sett kun kan kjøre 15 mil før
den er tom for strøm - deretter tar det ca. 9-10 timer å fylle den opp 100 % med
10 ampere ("vanlig" strømuttak) - og ca. 4 timer for å fylle den opp 80 %.
Folkebilen Nissan Leaf |
El.bilen selger som aldri før og modellene Nissan Leaf og Tesla går unna
som varmt hvetebrød om dagen. Førstnevnte bil får du fra 150.000-250.000
(går 15-20 mil "pr.tank") mens Teslaen må du opp i en 600.000 -750.000
(ca. 50 mil "pr.tank") for å få kjøpt.
Det har skjedd en revolusjonerende utvikling på el.bilen siden den kom
beskjedent inn på markedet for en 10-15 år siden. Bilene i dag har en helt
annen kvalitet - standarden blir bare bedre og bedre. Konkurransen er større.
Vi ser nå at det dukker opp flere kjente bilmerker som ønske rå ha en el.bil
i stallen. I tillegg til Nissan og Ford så har Volkswagen, Mitsubishi, BMW
også hevet seg på denne bølgen.
Hvis du sjekker på f.eks. finn.no dukker det opp mange brukte el.biler.
Så mulighetene til å få til en slik investering bør være helt til stede.
En lønnsom investering
Det er ikke uvanlig at man i dag bruker 3.000,- i bensin pr. mnd og 1.000,-
i bompenger pr. mnd (spes. i storbyer) + veiavgift på 3.000.- i året.
Dette utgjør en årlig utgift på ca. 50.000,- som du vil slippe med en el.bil.
På 4-5 år kan du tjene inn hele bilen hvis du kjøper en el.bil til rundt
200.000,-
Banklån kan være tingen - betale ned lånet med det du sparer ?
Mange fordeler og noen ulemper
Fordelene med el.bil er at du kjører gratis på mange ferger, slipper bompenger,
slipper parkeringsavgift, redusert årsavgift (ca. 450,- pr. år), slipper bensin/diesel,
kan kjøre i kollektivfelt etc. - alt dette i tillegg til å du sparer miljøet noe enormt.
Vi har kjøpt en Nissan Leaf Acenta 2014 modell (kjørt 3.000 km) for i underkant
av kr. 200.000,-. Den har 5 års garanti på batteriet, 5 års garanti på det mekaniske,
12 års garanti på rust. Den er "nedbetalt" om 4 år - dvs at pengene vi har spart på
drivstoff og bompenger utgjør den samme totale summen som vi har kjøpt bilen for.
En ulempe med bilen er selvsagt at den realistisk sett kun kan kjøre 15 mil før
den er tom for strøm - deretter tar det ca. 9-10 timer å fylle den opp 100 % med
10 ampere ("vanlig" strømuttak) - og ca. 4 timer for å fylle den opp 80 %.
Den populære Tesla'n |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar