Vi finner det interessant å se hvordan den stadig populære "grisepraten"
har overlevd i over 1000 år. Så man kan godt si at vi har skikkelig gode
tradisjoner når det gjelder "den gode gamle" sex'en.
tradisjoner når det gjelder "den gode gamle" sex'en.
Så den som måtte tro at det tilhører vår egen tid å skrible "stygge" ord på
dovegger og plankegjerder når man tror seg usett, må derfor pent tro om igjen.
Mennesket er seg selv lik, og trolig har vi frydet oss over å leke med tabuord
helt siden vi fikk et språk.
dovegger og plankegjerder når man tror seg usett, må derfor pent tro om igjen.
Mennesket er seg selv lik, og trolig har vi frydet oss over å leke med tabuord
helt siden vi fikk et språk.
Kjønnsliv gode greier
For våre forfedre var ikke blyge når de satt slik og ristet runer i forbifarten.
Kjønnsliv var gode greier, da som nå, og på runepinner gikk man rett på sak.
Her ble det kunngjort at Ek kann gilja! (jeg kan forføre, ligge med jenter), så
vel som at Smidr sard Vigdísi (smeden pulte Vigdis) og at Áli er strodinn i
rassin (Åle er pult i ræva).
rassin (Åle er pult i ræva).
Nymfomane kvinner
Det var straffbart å beskylde noen for homoseksuelle handlinger. Likevel finner
vi mange norrøne tekster om dette, med ordene rass-argr eller rass-ragr -
betegnelser for en umandig, homofil, pervers eller foraktelig person.
Mannfolkgærne eller nymfomane kvinner ble omtalt som fudorg. Nettopp ordet
fud går igjen i mange innskrifter. Det var det vanligste ordet for det kvinnelige
kjønnsorgan - og lever den dag i dag i norske dialekter som betegnelse for det
samme, eller for området mellom rumpeballene.
Den bergenske runepinnen
Ingen tvil er det derimot på den bergenske runepinnen der det står at Jón silkifud,
Guttormr fudsleikir og Jón fudkúla henholdsvis eide, ristet og tolket pinnen.
Navnene Jón Silki, Guttormr Sleikir og Jón Kúla er kjent fra sagatekster og en
gravstein.
Så kan man jo spekulere på om disse personene i virkeligheten ble kalt silkefitte,
fittesleiker og fittekule da de levde, men at tilnavnene ble betraktet som så
uanstendige at de måtte sensureres før de havnet i sagaen og på gravsteinen.
Eller om det var slik at noen på Bryggen i Bergen moret seg med å føye tabuord
til høyst respektable navn ?
Kjønnsord som skjellsord
Kjønnsordene har siden tidenes morgen blitt brukt som skjellsord. Verken ei
hønfitte eller en kuklest bør føle seg beæret. En kukfarlig person framviser stygg
oppførsel. Å spelle som ei fitte bærer ikke bud om høy musikalsk eller sportslig
kvalitet. Og de som omtaler barnebidrag som fitteskatt, er neppe de største
tilhengerne av kvinnefrigjøring.
Lettsindige floksførkjer
Så har vi alle betegnelsene på kåte mannfolk og løsaktige kvinnfolk. Jentefuter
heter gjerne noe på kåt- eller gra-: grakatt, grastamp, kåtsekk, mens lettsindige
floksførkjer også får navn av knåddåtrau (et trau man knar noe i), karmainnspræng,
pilltrill eller peisbry (bry betyr tro, som i grisetro eller vasstro).
Det er journalist Lise Otstad som har skrevet teksten og du kan lese mer ved å
trykke på linken direkte til hennes artikkel i forskning.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar