Tantra passer særlig godt for den vestlige mentalitet; den
er for det første den hurtigste av alle metoder og burde
derfor ha sterk appell til Vestens forkjærlighet for
øyeblikkelige resultater. For det andre er tantra i sitt innerste
vesen en vei til forvandling, og prinsippet om energiforvandling–
på det materielle plan i det minste – er noe som forstås lett i
Vesten.
Og for det tredje, mens den eksplosjon av begjærsenergi som har
funnet sted i dette århundret anses som et alvorlig hinder på de fleste
åndelige veier, så er den faktisk til hjelp når en skal praktisere tantra,
der den er selve det drivstoffet som beveger oss fram imot vårt
høyeste bestemmelsessted.
Kanskje er det bare en metode som tantra, med dens vektlegging
av direkte opplevelse snarere enn blind aksept, som kan få oss ut av
våre selvødeleggende måter å være på og som kan gi oss muligheten
til å virkeliggjøre oss fullt og helt.
Hvis vi skal kunne få noe av virkelig verdi fra denne metoden er det
allikevel noen viktige punkter som vi må være klare over.
Først og fremst må vår motivasjon for å praktisere tantra være så ren
som mulig. Inntil videre rekker det å slå fast at det er umulig å høste
noen fordeler fra tantra dersom motivasjonen bare er vårt eget ve og
vel.
Tantra virker bare dersom personen først og fremst er opptatt av å
være til hjelp for andre og om han eller hun ser at den tantriske veien
er den hurtigste og kraftigste måten å nå dette uegennyttige målet på.
For det andre må vi ha tålmodighet og selvdisiplin nok til å praktisere
på en ordentlig måte. Mange mener f.eks. at «ettersom tantra er den
høyeste praksismåte, trenger jeg ikke bry meg om å gjøre de
forberedende øvelsene», og så går de ganske enkelt rett i gang med de
mest avanserte metodene.
Dette er både dumt og arrogant. Det er forøvrig også svært farlig.
Om noen har en slik utålmodig og urealistisk holdning,så bør ved-
kommende absolutt ikke få instruksjon i tantra.
For det tredje er det svært viktig å kunne skille klart mellom essensen
i tantra og de kulturelle «innpakningene» som tantra nå har. Det jeg
vil si er at det ikke har noen nytte for en fra Vesten å late som han er
tibetaner eller en annen orientaler for den saks skyld.
Å lære f.eks å si bønner på et fremmed språk er i seg selv ingen måte å
oppfylle vårt høyeste menneskelige potensial på.
Ingen ting av transcendental nytte oppnås ved å bytte ut ett sett kulturelle
konvensjoner med et annet. Folk som praktiserer på dette overflatiske
nivået vil ikke få noe annet ut av det enn å bli forvirret, uten å vite hvem
de er eller hva de bør gjøre.
Nå i denne tid da det tantriske læresystemet er på vei fra Orienten til
Vesten, er det naturligvis mye godt en kan hente ved å studere
tibetansk språk og så videre. Men mitt poeng er at vi alltid må holde i
mente at tantra er noe langt mer dyptgripende enn språk og tradisjon.
Det tantra har å lære oss, er en måte å gjøre oss fri fra alle vante
tankemønstre på, som begrenser vår forståelse av hvem vi er og hva vi
kan bli. Om vi tilnærmer oss denne kraftfulle læren på en klar,
intelligent og besluttsom måte, kan vi definitivt oppnå at vårt liv får
den helhet og indre tilfredshet som vi alle leter etter.
Tantra og nytelse
Tantra har som funksjon å omdanne alle gleder til en transcendental
opplevelse av dyp gjennomtrengende oppmerksomhet. I stedet for å
gå inn for at en må holde seg borte fra dette livets gleder, slik som
mange tradisjoner gjør, vektlegger tantra at det er langt mer effektivt
for mennesker at de opplever gleder og kanaliserer energien i sine
gleder inn på en rask og kraftfull vei som fører til fullkommenhet og
opplysningstilstand. Dette er den kløktigste måten vi kan bruke vårt
dyrebare menneskelige potensial på.
Ved hjelp av sine metoder for å oppnå dyptgående forvandling viser
tantra at vi som mennesker har kapasitet til å oppleve grenseløs,
lykksalig glede, mens vi samtidig forblir fri fra de vrangforestillingene
som vanligvis forurenser vår søken etter glede. I direkte motsetning til
hva en del mennesker måtte tro, er det ikke noe galt i å oppleve gleder
og nytelser. Det gale er den forvirrede måten vi holder fast på disse
gledene, som gjør at de ikke blir en kilde til lykke, men tvert imot en
kilde til smerte og misnøye. Det er denne vanen vi har til å holde fast
på og binde oss til fenomener, som er problemet. Om vi kunne frigjøre
oss fra denne vanen, så kunne vi likevel oppleve så mye glede vi bare
ønsket, men uten noen av de vanskene som vanligvis følger i kjøl-
vannet av vår alminnelige tvangsmessige søken etter glede.
Med rett forståelse av hva forvandling innebærer, kan hva vi enn gjør,
når vi enn gjør det, bringe oss nærmere vårt mål – fullkommenhet og
selvrealisering.
Alt hva vi gjør – gå, spise, toalettbesøk til og med – kan bli til deler
av vår åndelige vei. Selv vår søvn, når vi vanligvis befinner oss i vår
underbevissthets mørke eller i våre drømmers kaos, kan gjøres om til
den skarpsindige, gjennomtrengende visdoms opplevelse av klarsyn.
Kanskje høres alt dette umulig ut. Det stemmer at andre mer gradvise
åndelige tilnærmingsmåter, deriblant buddhismens egen sutra-metode,
understreker at begjær, misunnelse og de andre vrangforestillingene
som preger vår hverdag, alltid er urene og bør ses på som gifter.
Vi blir stadig minnet om den farlige effekten de har og vi blir fortalt
at vi må unngå dem så godt det lar seg gjøre.
Men som det allerede er blitt slått fast, ser tantra annerledes på det.
Selvom også tantra fastholder at vrangforestillinger, slik som
egoistiske tilknytninger, er det som fører til vår misnøye og lidelse og
følgelig må overvinnes, lærer tantra oss svært effektive metoder til å
nytte energiene som er i disse vrangforestillingene til å gjøre vår
oppmerksomhet dypere og vår åndelige utvikling hurtigere.
På samme måte som de som vet hvordan man kan gjøre giftige planter
om til virksom medisin, kan den kyndige og øvde tantrapraktiker
manipulere energien som er i begjær, og til og med i sinne, og gjøre
den gagnlig. Dette lar seg faktisk gjøre....
....Ønsker du å lese mer ? Her er linken til resten (hele)av artikkelen :
http://www.tibetansk-buddhisme.no/artikkel/En-kort-introduksjon-til-tantra.htm
Teksten er opprinnelig i fra boken «introduction to Tantra»
av Lama Yeshe.
Den er oversatt av http://www.tibetansk-buddhisme.no
Link til boken (på engelsk - koster 103,-) :
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1614291551
Tantra i buddhismen :
Innenfor buddhismen er det vajrayana-tradisjonene (tibetansk
buddhisme, bõn og shingon) som praktiserer tantra.
For eksempel er Dalai Lama mester innenfor høyeste
yoga-tantra. Spesielt i tibetansk buddhisme skilles det mellom
såkalt ytre og indre tantra. Høyeste yoga-tantra (på sanskrit
Anuttarayogatantra) tilhører den indre tantra-sti.
Tantra i den vestlige verden :
I vesten forbindes tantra ofte med Kundalini Yoga.
I moderne neo-tantra (også kalt new age-tantra eller pop-tantra)
fokuserer man gjerne på å gjøre seksuallivet mer meningsfullt
ved at man gir seksualakten en åndelig dimensjon, og det er
denne betydningen av tantra som er mest kjent for vestlige
mennesker.
Shambhavi Sarasvati gir følgende beskrivelse av forskjellen
mellom tantra og neo-tantra:
"Neo-tantra ritualiserer sex. Autentisk tantra seksualiserer
ritualer."
- Tekst hentet i fra wikipedia
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar