Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


Å leve i takknemmelighet


Å leve i takknemmelighet er nok et av de 
beste antidepressivene vi har mot de fleste 
former for depresjon og motløshet. 
Vi mennesker er skrudd i sammen ganske så 
forskjellig men her har vi en fellesnevner. 
Å leve i takknemmelighet 
for det vi har er en viktig veg for det 
å oppnå lykke. 

Veldig mange i vårt samfunn tar det som enselvfølge at vi er mett, har materialisme
og trygghet. Mange fokuserer på det de ikke har av materialisme istedet for å se
den velstanden vi har rundt oss. Selv har jeg (Tom) vært bl.a. Afghanistan,
Pakistan,  Peru,  Bolivia og Egypt og sett hvilken levestandard de har der.
Selv den fattigste i Norge er steinrik i forhold til f.ek.s slik man har det mange
steder i Afghanistan.
Der sulter og fryser de ihjel. 25 % av barna dør før de er 5 år gamle. Mange må gå
til  fots i sterk varme eller kulde i 3 dager før de er på et sykehus (med stor mangel
på medisiner, renhold etc) I tillegg har de levd med kontinuerlig krig siden
desember 1979. Jeg nevner dette kun fordi det er informasjon som bekrefter at det
er så vanvittig mye å være takknemmelig for her til lands.

Vi anbefaler at man hver dag vier 5 til 10 minutter av sin oppmerksomhet til
takknemmelighet. Takk gjerne i form av en eller flere selvlagde bønner fortalt rett
i fra hjertet.

En enkel takkebønn :
" Jeg takker deg Moder Jord fordi alt jeg eier og har kommer fra deg.
Takk for rent vann, all maten vi har og klimaet vi lever i.
Takk for vennene og familien som er rundt meg. takk for at jeg har jobb slik at jeg
kan forsørge mine barn. Takk for helsen min. Jeg takker for at vi bor i et godt
hjem i et trygt land. Jeg takker deg store Skaper for inspirasjon til å komme meg
videre i livet. Jeg takker deg for at vi har fri vilje". etc etc
- lag en bønn slik du ønsker det. Det er ikke mulig å ta feil.

Å takke kroppen :
Jeg takker deg hjerte for at du sender blodet rundt og renser kroppen.
Jeg takker hjerne, nyrer, lever, tarmsystem etc. (så kan man se for seg de forskjellige
kroppssdelene/organene når man takker (man kan jo f.ek.s sette seg inn i hvordan
organene fungerer og takke for funksjonen).

Å takke naturelementene :
Jeg takker deg vannet for at demper vår tørst og at du holder vår kropp frisk.
Jeg takker deg ild for at du hjelper oss å holde varmen og at du igjennom mange
generasjoner har hjulpet oss med å holde ville dyr på avstand. Pga av deg har vår
art overlevd i tusenvis av år. Tusen takk vind for at vi kan høre våre forfedre snakke
i gjennom deg. Tusen  takk jord for at vi får mat produsert i din energi. At vi kan så
og høste slik at vi overlever etc.

Å takke for maten :
Jeg takker deg dyr for at du har gitt ditt liv slik at min familie og jeg kan overleve.
Jeg takker deg som har produsert denne maten etc.

Avslutningsbønn på kvelden :
Gå igjennom hva du har opplevd i løpet av dagen. Takk for det du har opplevd
og takk for menneskene du har truffet.
Dette er bare noen enkle eksempler på hvordan man kan be sine bønner.
Hvis man praktiserer takknemmelighet vil man etter kort tid føle seg mye bedre
mentalt. Hjemme i vårt hus praktiserer vi dette daglig. Hver for oss og i fellesskap.

                                                                 Lykke til !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar