Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


Regjeringen gikk i mot renere drivstoff


Hvis du fortsatt lurer på hvorfor vi må lempe ut de fleste av dagens
politikere (og få dem erstattet av representanter fra Miljøpartiet De Grønne)
bør du lese dette skremmende miljøeksempelet hentet fra NRK.no-nyheter :

Midt i fellesferien fikk regjeringen endret loven
slik at nye, alternative drivstoff stanses før de
kommer på markedet. Disse drivstoffene kan
løse problemet med lokal forurensning i de
store byene.
Alle dieselbiler kunne kjørt på rent drivstoff, men regjeringen og
Tollvesenet mener folk skal fortsette å tanke vanlig diesel og bensin.
Et slikt drivstoff som kunne fylles på alle dieseltanker har allerede
vært tilgjengelig på det norske markedet.

Vant rettssak mot staten
Det er svovelfritt, det fjerner sot, det reduserer nitrogendioksid med over
60 prosent og det er totalt kreftfritt. De kreftfremkallende partiklene er
totalt fjernet fra dette drivstoffet, sier Marcus Rolandsen tidligere daglig
leder i Ecofuel, selskapet som leverer det alternative drivstoffet.

Uten avgift kunne det nye naturgassdrivstoffet fort ha blitt mer populært
enn vanlig diesel, og staten ville tapt masse penger. Den rødgrønne
regjeringen var raskt ute med å ilegge drivstoffet avgift som annen diesel.
Da gikk prisen i været, og ingen ville kjøpe drivstoffet. Det ville medført
konkurs og nedleggelse for Ecofuel.

Men det lille selskapet ga seg ikke og gikk til rettssak mot Tollvesenet og
regjeringen. Og de vant i tingretten. Rettssaken endte med full seier til
Ecofuel, hvor tingretten kom frem til at det ikke forelå avgiftsplikt på
drivstoffet som vi selger, sier Rolandsen.
Det endte ikke der. Tollvesenet og den rødgrønne regjeringen klarte ikke å
stanse drivstoffet gjennom loven. Derfor bestemte de seg i stedet for å
endre loven.
Midt i fellesferien. Med kortest mulig frist den sjette august, uten å nevne
tapet i retten, har Tollvesenet sendt forskriftsendringen ut på høring.
"Vi sender ut en høring når den er klar for å sendes ut", sier Arvid Stokke,
leder for særavgiftsseksjonen ved Toll- og avgiftsdirektoratet, når han skal
forklare hvorfor de har valgt å sende høringen ut i fellesferien.
"Jeg vet ikke om det påvirker antallet svar på høringen", sier han.
...Men det tror Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

"Vi reagerer sterkt på at man på denne fordekte måten prøver å forhindre
innføringen av et drivstoff som langt på vei kunne løst det store problemet
med lokal forurensning, noe som er svært problematisk særlig for astmatikere",
sier hun. Elisabeth Sagedal i NAF mener at det å sende ut høringen midt i
fellesferien er en fordekt måte på å prøver å forhindre innføringen av drivstoffet.

Norsk Petroleumsinstitutt (NP) som representerer oljeselskapene er ikke
bare kritiske til tidspunktet for høringen, men også til selve forslaget. For nå
vil alle drivstoff med fossilt opphav stanses av avgift. Selv om de er mer
miljø- og klimavennlige enn vanlig diesel.
"Det er helt klart at vi får en utfordring i forhold til det å få mer fornybart
drivstoff inn på markedet"., mener fagsjef Kjartan Berland i NP.

Ecofuel ikke på høringslisten
På en åtte sider lang høringsliste har tollvesenet bedt om innspill fra
blant andre Aleneforeldreforeningen, Cerebral Parese-Foreningen, Norges
Husflidslag og Norges Gullsmedforbund, men ikke Ecofuel.

Hvorfor har man høringsrunder egentlig?
"Det er for at det regelverket som sendes ut på høring skal bli vurdert og
at man skal få de innspillene som er nødvendig, slik at myndighetene på et
godt grunnlag kan fatte en beslutning om en eventuell endring i forskriften",
sier Stokke. Fortsetter slik: Marcus Rolandsen er bekymret for at forurensningen
fortsetter å øke nå som naturgassdrivstoffet blir ilagt avgift.

Samtidig fortviler den tidligere lederen i Ecofuel.
"I praksis betyr dette at de alternative drivstoffene som vi kunne levert på
det norske markedet i dag, som ville fjernet eller sterkt redusert lokal
forurensning, ikke lenger blir tilgjengeliggjort – og forurensningen fortsetter
sånn som nå med køkjøring, lokalutslipp, eksos, støy og lignende", sier Marcus
Rolandsen og peker fortvilt mot den store biltrafikken bak seg.

Teksten er hentet i sin helhet fra følgend link :
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8265936

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar