Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


KRAFTDANS for frigjøring av FØLELSER



















Kraftdans har eksistert siden tidenes morgen verden rundt. 
Det er først i senere tid det har fått navnet kraftdans. 
Nå i dagens vestlige samfunn så eksisterer det knapt.
Kraftdans kan brukes på forskjellige måter man kan f.eks danse med
ånder og forfedre eller man kan danse sitt kraftdyr ved å gå inn i
dyrekraften og etterligne dyret.
Hvis man ønsker å komme i kontakt med ett nytt kraftdyr så kan man
også påkalle og invitere inn det kraftdyret og danse det for å føle på
energiene det bærer, men det er ingen garanti for at kraftdyret man
inviterer inn viser seg.

Min erfaring
Mange er redd for å slippe kraften i seg løs og i det offentlige så er man

redd for hva andre skal synes om hvordan man danser.

Jeg har drevet med dans i mange år så mine første møter med kraftdans
hvor det verken var koreografi eller kontroll...ble i et rom med gardinene
trukket for eller når jeg var dypt inne i skogen.
Etter en stund ga jeg mer og mer slipp på hva andre skulle tenke og da
jeg var med på et arrangemang hvor jeg skulle vise kraftdans for
over 100 personer så visste jeg at det var ren kraft jeg danset i og
ikke frykten for hva andre skulle tenke.
Det føltes befriende og herlig.

Når jeg danser kraftdans alene så foretrekker jeg å danse foran et bål
i naturen som en del av seremoni hvor jeg kan fordype meg i energiene.

Dansing i gruppe
Man kan også danse kraftdans i gruppe hvor man står i sirkel og en av
deltakererne danser sitt kraftdyr i midten og når man er ferdig velger
danseren seg ut neste deltaker som skal danse sitt kraftdyr.
En grei regel da er at man ikke ler av den som danser og at alle
deltakere er med å danse, og at man ikke kommer med kommentarer til
dansen under eller etter  utøvelse.

Dans i rituale
Rituell kraftdans kan man bruke i f.eks i en kjærlighetsseremoni med
sin partner hvor man påkaller kjærlighet og fruktbarhetsgudinnen
(f.eks Frøya) og tar i mot hennes velsignelser og danser hennes kraft.
Da kan kvinnen danse og mannen tromme til de begge er i
transebevisstheten.

Offergave
Som en del av en seremoni kan man også bruke kraftdans ute i naturen
som offergave til moder jord hvor fokuset på energien er å gi til henne.
Dette anbefaler jeg å gjøre med en gruppe hvor man har en som trommer
og leder takten til kraftdansen.
Da jeg har vært med på slike seremonier har det gjerne strukket seg over
en hel dag eller natt med korte pauser og mye dans.

Morsom lek
Med barn kan man ha det morro med kraftdans-lek. Man starter med danne
en sirkel hvor et barn står eller sitter i midten av sirkelen og er elementet ild
eller luft og forteller hva slags kraftdyr resten av gruppen skal danse.
Gruppen danser deretter rundt i sirkel det kraftdyret som er bestemt.
Deretter bytter man på hvem som sitter i midten og bestemmer kraftdyr...
dette er gøy for både liten og stor.

Frigjøring av følelser
Kraftdans kan også brukes effektivt til å frigjøre følelser og psykiske blokkeringer.
I forbindelse men den type dans har man da fokus på å gi slipp på kontroll ved å
danse ut følelesene.

Hvis du fortsatt skulle være i tvil... "JA, ALLE KAN DANSE KRAFTDANS
OG Å HA STOR UTBYTTE AV DET"...

Skrevet av Von

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar