Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


DRØMMEARBEID - å jobbe bevisst med drømmene


Det finnes flere teknikker for å oppleve drømmene du har om natta
enda sterkere. Det er en rekke generelle faktorer som påvirker hvor mye
drømming vi husker. En av disse er hvor ofte vi våkner i løpet av natten;
jo oftere vi våkner, dess mer drømmer huskes. Personer som er interessert
i drømmer husker også drømmer bedre enn andre, slik at motivasjon og
oppmerksomhet mot drømmelivet i seg selv påvirker erindringen av
drømmer, sier psykolog Roar Fosse som har tatt doktorgrad i temaet
drømming. Andre forhold som øker hukommelsen for drømmer er det å
være sensitiv, ukonvensjonell, kreativ, sårbar og å ha bekymringer og angst,
fortsetter drømmeeksperten.


Link vedr. youtube-klipp på norsk (NRK) om drømming :
http://youtu.be/UmCLwjPTWvk

Lucid dreaming
«Lucid dreaming» er et uttrykk for å få bevisste drømmer, en tilstand
hvor du er klar over at du drømmer uten at du våkner. Altså en klar
eller bevisst drøm.
"Noen opplever ofte klardrømmer, der de er like bevisst oppegående
som i våken tilstand. De kan da huske hendelser fra våken tilstand mens
de drømmer. De kan resonnere og planlegge, samt velge handlinger i
drømmen. Drømmer i en slik bevisst tilstand oppleves gjerne som
krystallklare og forbausende reelle. Rundt 20 prosent rapporterer å ha
slike bevisste øyeblikk i drømmene en gang i måneden, mens 50 til 75
prosent rapporterer å ha opplevd det en eller annen gang i livet.
Samtidig kan vi alle trene oss til å oppleve klarhet eller luciditet i
drømmer, sier psykolog Fosse.
Han sier videre at "for å oppnå klare drømmer gjelder det også å øve
seg på å reflektere over om man er våken eller ikke.
Folk som naturlig oppnår bevisst drømming rapporterer at de har
stusset over underlige aspekter i drømmen, som igjen har ført til
konklusjonen – jeg må drømme! De fleste teknikker for å trene seg
opp til bevisst drømming bygger på dette. Stephen Laberge, en pioner
i moderne forskning på bevisst drømming, har anbefalt metoder for vi i
våken tilstand med jevne mellomrom i løpet av dagen bør stoppe opp
og spørre oss spørsmålet; er jeg våken nå eller drømmer jeg?
Gjør man dette ofte og i noen dager, så kan dette gjøre oss mentalt
innstilt til å stille det samme spørsmålet når vi drømmer".
Psykolog Posse forklarer at hvis du for eksempel skriver i hånden «jeg
drømmer» og jevnlig ser på dette gjennom dagen når du stopper opp og
spør deg som du er våken eller drømmer, så vil du fort gjøre de samme i
en drøm – og vekke erkjennelsen av at du faktisk drømmer.
Psykologen  mener bevisste drømmer kan ha en funksjon utover at det
er underholdende.

"Noen har foreslått at bevisst drømming kan brukes til å utvikle kognitive
og emosjonelle evner, og det kan være verdifullt for eksempel for vår
kreativitet. Enkelte klinikere har forsøkt å bruke bevisst drømming til
behandling av mareritt, med gode resultater for noen. Mennesker med
mareritt kan lære seg å våkne i drømmen og bli bevisste, for så å kunne
endre hvordan drømmen utvikler seg, og prøve å lage en mer positiv
utvikling i marerittet".
Ifølge Roar Fosse er det ingen vitenskapelige studier som viser at
klardrømming kan være risikofylt.

"Det er et spørsmål om bevisste drømmer hos personer som kan være
psykotiske, kan bidra til å forverre vanskene med å skille mellom
virkelighet og drøm. Om det å høre lyder i klare drømmer kan oppleves
som ubehagelig – slik som tilfellet ofte er med psykotiske hørsels-
hallusinasjoner.
Mangelen på forskning på temaet gjør at vi ikke kan avfeie at enkelte
kan oppleve slike vansker med bevisste drømmer, her trengs snarere
innspill om de erfaringene folk har hatt", avslutter drømmeforskeren.

Drømmedagbok
Fredrik Sjølund har forsøkt seg på teknikker for Lucid dreaming,
som også kan føre til at man lærer seg å kontrollere drømmene sine.
"Drømmedagbok er hovedfokus. Jeg setter på vekking en halvtime før jeg
må opp. Når jeg våkner er det første jeg gjør å prøve å huske hva jeg har
drømt og skriver det ned i drømmedagboka. Så sover jeg en halvtime til.
Når jeg da våkner igjen, skriver jeg på nytt ned om jeg klarte å drømme
videre på drømmen eller ikke. Slik blir jeg mer obs på drømmene mine,
og de blir mer virkelige etter hvert", forteller Fredrik.
Fredrik har to ganger klart å få til en drøm hvor han opplever fullstendig
bevissthet om at han drømmer, og der han kan kontrollere det han gjør.
"Da fløy jeg. Det var en fantastisk opplevelse. Det var som å skulle lære å gå,
gradvis klarte jeg å få kroppen min til å fly. Etter fem minutter kunne jeg fly
over menneskene i et landskap og se ned. Det var som å spise alt godteri i
verden på en gang. Det var helt magisk", avslutter Fredrik.

Innlegg skrevet av Journalisten Lars Karelius Noer på www.nrk.no
Tilrettelagt/omskrevet til denne bloggen av Tom

Link til NRK.no :
http://www.nrk.no/livsstil/1.11618123

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar