Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


Opp Fra Veien Ned - Om Henning, Tom & Haldenrock


Henning Kvitnes
Jeg flyttet for 19 år siden i fra Halden til Bergen etter å ha bodd mange år
i Halden. Å få oppleve ungdomstiden på "Rockehuset" samt i rockemiljøet
på det glade 80-tallet ser jeg på i dag som et stort privilegie...det var rett og
slett en herlig tid.



B-Suxx på det glade 80-tallet (jeg står til venstre) (foto fra 1984)

Selv om Henning Kvitnes kun er ca. 8 år eldre enn meg ser jeg på
han som at han var i generasjonen før oss ferske rockespirer rundt
80-tallet. Det er liten tvil om hans store betydning den gangen og
for "Haldenrock" generelt sett opp igjennom de over siste 30 årene.
Henning var frontfigur og låtskriver i new wave-bandet The Young
Lords på 80-tallet og for mange av oss er deres første LP "Same shit
new wrapping" legendarisk den dag i dag.

Tiden gikk og selv forsvant jeg av naturlige grunner i fra rockemiljøet.
Familie og andre interesser tok overhånd. Etter noen år tok tok jeg meg
en "time out" på en lengre periode der jeg gikk jeg inn i en personlig
turbulens som gjorde sitt til at jeg fikk studert noe av rennesteinen på
nært hold. Det ble rett og slett en del mer flytende B-vitaminer enn det
som strengt tatt var nødvendig.

I den, for meg personlig tøffe tiden, ble Hennings første skive på norsk,
"Veien hjem", spilt døgnet rundt på CD-spilleren i heimen.
Så Mr. Kvitnes har fulgt meg i både tykt og tynt opp igjennom årenes løp.
Ettersom jeg ikke er en nostalgisk person er følelsene for byen idag er
rettet mot kun venner og familien som jeg har i Halden...thats it !

...ingen nostalgi...jeg lever kun i presens....jeg lever altså kun i nuet....
fortid og fremtid er totalt uinteressant.

Det rare er at når jeg ofte hører på Henning så savner jeg faktisk Halden.
Han vekker i perioder en innvendiglengsel som egentlig ikke finnes der...
vanskelig å forklare dette "fenomenet".
Han er definitivt en enormt god ambassadør for "grevlingbyen" langt der
borte ved svenskegrensen.

Jeg har de fleste albumene hans og kommer nok til å kjøpe det neste også.
Her er det ihvertfall en knallgod smakebit fra den nye skiva "Ja, vi elsker..."
som kommer ut den 31.mars.
Skrevet av Tom

Link til låta "Opp fra veien Ned" :


 Albumet "Jada, vi elsker...." kommer ut 31.mars 2014 - kan da også
lastes ned fra itunes.
 Henning har vært i Athletic Studio i Halden,hvor han har produsert 10 flotte
låter i beste Kvitnes stil. Første singel fra albumet ‘Opp fra veien ned’ har
ligget i 8 uker på P1’s A-liste. Albumet inneholder tre sterke duetter, to av
dem med Ida Jenshus og en med  Åge Aleksandersen.

Intervju med Haldens store sønn (del 1) :


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar