I våre blogginnlegg toucher vi selvsagt bare de forskjellige temaene. Slik er det
i dette tilfellet også. Kinesisk sjamanisme er et enormt stort tema som vi her bare
smaker litt på. Vi synes det er veldig interessant å se litt på historikken : Altså når det
hele startet samt hvilke metoder som benyttes som kan ha likhetstrekk med
hvordan det praktiseres i dag.
De fleste som har satt seg inn i sjamanismens hisotikk er enige om at sjamanismens
vugge er Sibir. Det var der alt startet. Antropologer mener dette, nord-amerikanske
indianerhøvdinger, tibetanske munker som Dalai Lama, forfattere av dusinvis av
bøker etc. Det man gjerne kan være uenig om er når sjamanismen spredte seg fra Sibir
og videre ut i verden. Her vil svarene variere. Der vi har hentet vårt kildemateriale
mener man at sjamanismen kom fra Sibir til Kina for 8000 år siden.
Mange har hørt om og kjenner til den kineskiske taoismen.
En av taoismens eldste røtter er sjamanismen, som er den sigende er den eldste av
verdensreligionene ( så kan det selvsagt diskuteres om sjamanisme er en religion:-).
Hvis man går tilbake til kinesiske skrifter og tilbake til taoistiske skrifter skriver man
gjerne om den "Vise mann". I disse skriftene går den "Vise mann" inn i transe i
ånderverden i to forskjellige verdener og smelter sammen med universet og dens sanne
urkrefter. Det hørte også med til hans rolle å være ett medium for orakler og budskap
fra den andre siden i form av spådommer. Den "Vise mann" hadde også en enorm
respekt for alt levende. Når det gjaldt mennersker, dyr og Moder Jord. Så det er veldig
lett å se at den kinesiske "Vise mann" og den som praktiserer sjamanisme har store l
ikhetstrekk, eller er nær sagt helt identiske.
Den "Vis mann" / sjamanens rolle i det kinensiske samfunnet lar seg påvise i alle
historiske epoker, inntil de til slutt steg frem på arenaen i en ny skikkelse som "prester".
i det som kalles den religiøse taoismen og som oppstod i det 2.århundre e.Kr.
I historieskrivninger skrevet i perioden 5. århundre f.Kr til 1 århundre e.Kr finner vi
sjamanskikkelser i forskjellige funksjoner i det gamle Kina. De forskjellige kongene
rådførte seg ofte med sjamanen som gjaldt landets styre og stell.
I enda tidligere tider var sjamanen og herskeren ofte identiske. I det 3. årtusen kom
denne "Vismann"/hersker-tradisjonen til utrykk i de meget kjente legendene om
" de tre ærverdige" og "de fem ærverdige herskerne". Her har de alle trekk fra både prest
og herskermetoder og forener sjamanens krefter med verdslig herskerteknikk .
Over store deler av den kinesiske landsbygda praktiseres det den dag i dag sjamanisme,
de fleste av dem i ly av paraplybetegnelsen folkelig taoisme eller folkereligiøsitet
My av teksten er hentet fra innldningen til den klassiske boken "Tao Te Ching"
(norsk utgave 2010|). Dette er en fantastisk bok som vi sendere vil ha i egne
blogginnlegg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar