Tilbake til Urkraften
www.sjamanisme.no

TANTRASONEN

SKAPERKRAFTEN
www.skaperkraften.no


Tankefeltterapi på en gratis, enkel og effektiv måte

Peterskirken i Vatikanet (Roma)
Hva er tankefeltterapi ?
Tankefeltterapi (TFT) er en alternativ behandlingsform som ble
utviklet av den amerikanske psykologen Roger Callahan fra 1979
og fremover. Metodens talsmenn hevder at den kombinerer psykologi
med østlig forståelse av kroppens bioelektriske system, som også skal
ligge til grunn for kinesisk akupunktur. Metoden brukes på  alle
former for følelser, inklusive smerter.
I tankefeltterapi bruker man stimulering av såkalte «aku-punkter» ved
å banke på disse med fingrene («akupressur»), samtidig som den det
gjelder holder mentalt fokus på det aktuelle følelsesmessige problemet.
De følelsesmessige traumene antas å være blokkeringer i tankefelt-
banene. Teknikken innbefatter at pasienten etter hvert skal 
kunne utføre behandlingen på seg selv.
(all ovenstående tekst er hentet fra wikipedia)

Kan brukes på følgende plager/ubalanser :
Alle former for frykt, allergiplager, adferds -og konsentrasjonsplager,
avhengighet, øke prestasjonsevnen, mot hodepine, indre uro, lese -og
skriveproblematikk, nedstemthet, røykeslutt, samlivsproblemer,
sinne/hat, sjalusi, slanking, smerter, sorg, spiseforstyrrelser, stress,
søvnproblemer/mareritt, tvangslidelser og følelser, PTSD
(posttraumatisk stress) etc etc
Det skal nevnes at det er mange mennesker som har opplevd krig og
traumer fra andre kritiske situasjoner som har fått enormt med hjelp
fra TFT (og EFT). 

TFT TV-programserie på TVNorge
For et par år siden gikk det en programserie på TVNorge der tankefelt-
spesialist Mats Uldal hjalp nordmenn med forskjellige problemer.
Denne programserien strakk  seg over 8 til 10 uker så det er godt mulig
at du har fått med deg  en eller flere episoder. I denne serien så man hvor
kjapt og effektivt den hjalp folk.
Mange psykologer fortalte da i beste sendetid at TFT ikke er noen god
teknikk, at man bør gå til en godt utdannet psykolog istedet. Det er lett
å gjennomskue at her er det mye ego ute og går. Klart det er en stor trussel
for en som har masse års utdanning, og har bygget opp sin identitet og
inntekt rundt dette, for så å plutselig bli truet i sin profesjon av personer
med noen helgekurs som oppnår resultater mye kjappere og bedre.

Mange måter å lære på
For å lære tankefeltterapi må du ikke ha noen forkunnskaper i noe som
helst. Du kan lære det igjennom enormt kostbare kurs. Disse kursene
koster gjerne rundt 30.000,- til 40.000,- for noen kurshelger samt at du
må ut med overnattings -og reisekostnader i tillegg. Ikke bli overasket om
hele kurset vil koste deg rundt 45.000,-  Det kan kanskje være verdt
pengene hvis du i din praksis trenger kursbevis etc (nordmenn er veldig
glad i kursbevis. Altså et skriftelig bevis på at man kan noe :-) eller skal
ha klienter etc.
Hvis du skal ha klienter bør du gjerne ta et kurs først fordi da lærer du deg
klientbehandling, at du kan forklare på  en trygg måte hva dette går ut på
samt at du lærer klienten hvordan han/hun kan hjelpe seg selv når spesifike
situasjoner oppstår.

Du kan også lære "tapping" (å slå på akupressurpunktene med en eller flere
fingre) ved å gå til en TFT-terapeut Der lærer du å "tappe" deg selv, samtidig
som tusenlappene i mange tilfeller vil sitte løst. Det er ingen garanti for at du
vil "bli frisk" men sansynligheten for at du vil få en god, rask og effektiv
behandling er stor (selvom dette ikke er vitenskapelig bevist :-)

Så hvordan lære den enkle og billige måten ?
Når du skal utføre disse teknikkene på deg selv (nærmeste familie e.l.) kan
du lære enormt mye på "Youtube"  i tillegg til at du finner masse info på
internett/bøker.   Tankefeltterapi (TFT) og EFT (Emosjonelle Frigjørings
Teknikker) er faktisk så enkle å utføre at du kan lære det mest viktige på
youtube. Forskjellen på TFT og EFT er at man innen TFT må "tappe" på
akupressurpunktene i en bestemt rekkefølge, altså mer avansert,  mens EFT
mener at hvilke rekkefølge du bruker på aku-punktene ikke spiller noen som 
helst rolle. Etersom EFT oppleves som enklest har jeg forholdt meg til EFT.
Det ligger mange linker til youtube på slutten av dette blogginnlegget. 

Visualisering på toppen av Peterskirken
Så kan man jo stille seg spørsmålet "hva i huleste har Peterskirken
(illustrasjonsbildet) med tankefeltterapi å gjøre" ???! :-)
For 2,5 år siden gikk jeg opp på toppen av kuppelen på Peterskirken.
Den kuppelen, som forøvrig tegnet av Michelangelo, er faktisk så mye
som 132,5 meter høy.
Etter å ha gått opp små trapper langt om lenge kom ut på plattingen ved
kanten av kuppelen. Der fikk jeg akutt høydeskrekk. Jeg ble helt stiv i
kroppen. Beina ble som forfrosset. Jeg mistet pusten...det føltes helt jæv---.
Angsten holdt på å rive meg over ende. Jeg tenkte "hva gjør jeg nå" ?
Da kom jeg til å tenke på TFT / EFT-teknikken. 
Midt i angsten tenkte jeg at det vil se utrolig teit ut å stå sammen med
masse folk å begynne og tappe på meg selv på aku-pressurpunktene.
Så av ren forfengelighet bestemte jeg meg for å visualisere (se for meg)
at jeg "tappet" på disse punktene.
Så jeg lukket øynene og så for meg hendene som trykket på punktene...her
og der, uten noe som helst system. Etter ca 1 minutt slapp all angsten.
Det var en helt utrolig følelse. Hele kroppen ble lett som fjær, jeg smilte...
følte meg glad...utrolig at det funket på den måten. Deretter gikk jeg bort
til kanten og kunne nyte utsikten ut over vakre historiske Roma.
Jeg har hatt katteallerig i mange år og i i et annet tilfelle ble jeg kvitt
katteallergi når jeg en hel helg ble eksponert av en katt. Kløende øyne,
nysing etc forsvant som dugg for solen med EFT. I dette tilfellet med
allergien "tappet" jeg fysisk på diverse punkter...uten noe som helst
system i tappingen.

Viktige linker :

EFT introduksjon (18 min. / engelsk) :
(ved å trykke på denne linken får du opp mange andre forslag også)

Youtube "søkefelt" ...skriv "Emotional Freedom Technique" -  da
kommer det opp mange gode alternativer.
                                             
                                   LYKKE TIL !!!

                                            Skrevet av Tom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar